drama studio i udskolingen
østerskov efterskole
østerskov efterskole
østerskov efterskole

Fristil i udskolingsklasserne

Drama Studio blev i 2019 testet med et hold udskolingselever fra 9 og 10 klassetrin. Det overordnede formål var, at lade eleverne lave en skriveøvelse, hvor de skrev og instruerede en scene som de kunne fremvise bagefter. Temaet var fristil, med få regler for indholdet.

Det kom der gode resultater ud af, og r/niceguy – som vi gennemgår senere – har vi valgt at gen-instruere som et eksempel på hvad en udskolingselev kan sætte sammen.

Overordnet opgavebeskrivelse:

Skriv og instruér en scene, hvor der indgår mindst to karakterer og design en scenografi som understøtter stemningen.

Der er en forventning om at eleverne kan vise et resultat 3 lektioner. (De havde forudgående arbejdet med DRAMA STUDIO en enkelt gang)

Afvikling:

Fristil kan være svært for elever, fordi det “blanke papir” ikke giver et stillads at starte på. I Dramastudio tjener rekvisitter, kulisser og kostumer som inspiration, der sætter elevens fantasi igang, og dermed kickstarter den kreative proces

Eleverne fordybede sig i opgaven med mange forskellige indfaldsvinkler, hvor nogles fortællinger tog udgangspunkt i de tilgængelige kostumer og andre i deres eksperimentering med lyset. Opsætning blev itereret mange gange, hvor de testede replikker, instruktion og gestikker igen og igen.

Resultat:

Elevernes afleveringer var meget forskellige, fra joke-setups, hvor interaktionen mellem rollerne som regel førte til en punchline der kombinerede dialog, gestik og timing, til mere dramatiske setups.

R/Niceguy

Et af de mere bemærkelsesværdige resultater var en scene som tager udgangspunkt i begrebet r/niceguy.

r/niceguy er en betegnelse for en person (mand) som tror de er berettiget til seksuel samkvem fordi de har været søde/flinke, og som kritiserer (tilsviner) kvinden hvis de ikke får sex.
– ref Urban dictionary

Begrebet refererer også til en subreddit på websitet reddit, hvor der deles historier om denne type mænd.

Scenen skildrer en ung kvinde som følges hjem ad en ung fyr, og det afgrundsdybe misforhold der er til forventningen i denne situation.

(DRAMA STUDIO understøttede ikke indtaling af replikker dengang eleverne anvendte det. Der er derfor ingen speak. Øvrige lyde er tilført i postproduktion)

Observationer:

  1. Eleverne følte ikke nær så meget pres ved at skulle “aflevere”. De gik stadigvæk op i korrektheden i deres tekst, og selvom de måske skulle rette til flere gange, så viste de stor vedholdenhed og fortsatte indtil de opnåede tilfredsstillende resultater.
  2. Elevernes arbejdshastighed tilsvarede hvad de ville have nået på papir, og det deres lærer vurderede at de med tekst og instruktion kunne nå lige så meget på den samme tid som de ville have gjort i et normalt tekstværktøj.

Konklusion:

Eleverne arbejdede  motiveret med deres opgave, og nåede at lave en produktion på et kvalitetsniveau der matchede lærerens forventninger.

”[DRAMA STUDIO giver] adgang for nogen som aldrig ville kunne skrive en historie. Altså, så har de adgang til ligesom, at konstruere noget … kunst var jeg lige ved at sige”
-Andreas Miller, efterskolelærer