Sådan skaber jeg læselyst ved hjælp af Drama Studio
Sara Elisabeth Rygaard Carstensen (SR) er lærer på Hobrovejens skole i Randers.
Den daglige læsetræning er utrolig vigtig for vores elever, men desværre sker det en gang imellem, at eleverne mister lysten og motivationen til at læse.
Jeg har nogle elever i min 2.klasse, som desværre har været kørt træt i den daglige læsning.
Læsningen var blevet en sur pligt og en daglig kamp, som ofte endte i konflikter. Der skulle derfor findes en anden løsning end de traditionelle bøger. Jeg valgte derfor, at satse på, at Drama Studio (også) kunne gøre forskellen her.
Forbedredelse og opsætning
- Opret et stykke med én rolle – som fungerer som eleven
- Fem scener i manuskriptet – en for hver skoledag
- Simpel scenografi hvor der er skrevet ugedag på scenen
Herefter instrueres rollen. Rollen bevæger sig meget lidt rundt på scenen, men jeg har leget lidt med rollens gestik, for alligevel at give stykket lidt liv.
Jeg har fundet nogle læsetekster på internettet, som har passet til den enkelte elevs niveau. Når man har en tekst online, er det rigtig nemt at kopiere den ønskede tekst ind i Drama Studio. (Husk her, at du skal bruge Ctrl V for at indsætte teksten) hvorefter jeg omdannede den til replikker for rollen.
Læseteksten tilpassede jeg i mindre stykker, så de ikke blev alt for lange.
Læsning i Drama Studio er bare som om jeg leger i stedet for
Saseline 2.kl
Elevens opgave
Det er herefter elevens opgave, at indtale teksten hjemme.
Her er det vigtigt, at eleven læser teksten 3 gange. De 2 første gange øves teksten og den sidste gang indtales den så.
Stykket har jeg delt med eleven, så vi begge to har det. Jeg kan så følge med på sidelinjen og høre hvordan læsetræningen går.
Ugen efter tager jeg en kopi af det første stykke jeg lavede og retter det til med nye tekststykker, hvorefter det kan deles det med eleven.
Når først basis manuskriptet er oprettet, er det super nemt, og hurtigt, at rette replikkerne til med nyt indhold.
Konklusion
Ved at arbejde meget målrettet med den daglige læsetræning i Drama Studio, har mine elever fået læselysten og læseglæden tilbage. Både eleverne og forældrene giver udtryk for, at læsningen er blevet meget nemmere. Læsning er ikke længere en kamp og konflikterne omkring dette er forsvundet i hverdagen.
Begge elever er slet ikke i tvivl. De vil vælge læsning i Drama Studio til hver en tid!
Det er jo som om at det er min rolle der skal læse og ikke mig – det er vildt sjovt
Storm 2.kl